Assalamualaikum dan Salam Maulidur Rasul.



Di tahun baru ni aku nak share pattern dan tutorial untuk buat crochet pouch berbentuk tembikai. Sebenarnya pouch in adalah inspire from Crochet Watermelon Coin Purse yang dibuat oleh one of my favorite craft blogger  Sarah (Repeat Crafter Me).

Aku dah lama teringin nak buat watermelon pouch ni tetapi dalam Sarah tutorial dia menggunakan Sharp crochet hook untuk memulakan crocheting the purse from the zipper. Since aku memang takde sharp hook ni dan memang tak penah jumpa dijual kat mana-mana kedai craft aku penah pergi so aku give up untuk cuba buat walaupun agak susah aku nak resist kecomelan purse berbentuk tembikai tu.

Dalam penghujung tahun 2014, I left with many of green and red yarns. Lebihan benang daripada tempahan kopiah gaza. So aku pun stalk blog-blog craft to get some ideas nak buat apa dengan those benang. Warna hijau tua dan merah tak comel sangat kalau nak buat amigurumi. 

Then Mr google pertemukan aku kembali dengan tutorial Watermelon coin purse tu dan warna yarn aku pun sangat sesuai untuk buat watermelon pouch. So kali ni instead of give up terus aku cuba brainstorm sorang2 on how aku nak buat juga watermelon pouch tu without using Sharp Crochet Hook. Nak tau cane? Meh aku citer dalam tutorial kalini.

Disebabkan aku nak buat size pouch yang lebih besar dan aku tak guna Sharp crochet hook so aku tak boleh nak guna pattern yang ada pada blog Repeat Crafter Me So aku cuba untuk design pattern sendiri. So tutorial ni memang memang using my own pattern yer ^^

Material
Green yarn
Red yarn
White yarn
Black beads
Green Zipper

Abbreviation

sc : single crochet
dec: decrease



Alternatif kepada Sharp Crochet hook adalah dengan membuat lubang-lubang kecil pada zip dengan menggunakan jarum jahit yang agak besar. Aku guna jarum jahit yang biasa aku gunakan untuk mencantumkan bahagian badan amigurumi.


Gambar kat atas ni will give you ideas 

Mula-mula aku tandakan 26 titik setiap kiri dan dan kanan zip dan 6 titik di setiap hujung zip. Jarak titik adalah 0.5cm.
Harap gambar zip yang aku conteng-coteng can give you some ideas. 


Kemudian lubangkan zip pada titik- titik yang telah ditanda. Untuk memastikan  lubang yang dibuat cukup besar untuk benang kait dan kepala jarum kait 2.00 mm yang aku gunakan,  aku letak benang kait pada jarum jahit tersebut .


Mula-mula aku cucuk satu persatu untuk membuat lubang. Tapi macam lambat je, kemudian idea malas pun berdeting..hee so aku buat macam dalam gambar kat atas ni. So boleh buat banyak lubang dalam satu masa..hoho


Dah setel buat lubang-lubang kat zip tu boleh la start mengcrochet kan. Mulakan mengait pada tanda start dan ikut je arah anak panah macam dalam gambar zip yang aku conteng2 kat atas tu.







  Round 1: Single crochet pada tepi zip.



 Round 1: Single crochet pada hujung zip







 Pattern


Round
Pattern
Total stiches
Green yarn
1
26 sc, 6 sc, 26 sc, 6sc (refer picture above)
64

2-5
Sc all
64

Change to white yarn
6-7
Sc all
64

Change to red yarn
8-9
Sc all
64

10
28 sc, dec, 30 sc, dec, 2sc
62

11-12
Sc all
62

13 (bead)
28 sc, dec, 29 sc, dec, 15sc
60
14
Sc all
60

15
(13 sc, dec) repeat 3 times
56

16
Sc all
56

17
(26 sc, dec) repeat
54

18 (bead)
Sc all
54

19
Sc all
54

20
25 sc, dec, 25sc
52

21
(11 sc, dec) repeat 3 times
48

22
Sc all
48

23
(10 sc, dec) repeat 3 times
44

24
Sc all
44

25
(9 sc, dec) repeat 3 times
40

26 (bead)
Sc all
40

27
Sc all
40

28
(8 sc, dec) repeat 3 times
36

29
Sc all
36

30
1sc, dec, (7sc, dec) repeat 2 times, 6sc
32

31
1sc, dec, (6sc, dec) repeat 2 times, 5sc
28

32
1sc, dec, (5sc, dec) repeat 2 times, 4sc
24

33(bead)
Sc all
24

34
Sc all
24

35
1sc, dec, (4sc, dec) repeat 2 times, 3sc
20

36
1sc, dec, (3sc, dec) repeat 2 times, 2sc
16

37
1sc, dec, (2sc, dec) repeat 2 times, 1sc
12

38
(1sc, dec) repeat 3 times
8

39
dec all






 Kat pattern tu perasan tak dekat certain round aku ada type (bead)? tu membawa maksud aku insert beberapa beads mengikut kesesuain kat round tu dan korang boleh je letak bead kat mana-mana round yang korang suka. Ikut kreativiti masing-masing ^^

Tutorial: Memasukan beads










 Untuk mematikan sc terakhir, masukkan hujung  benang tersebut ke bahagian dalam purse dan simpul mati.

DONE ^^





2 Comments